:: دوره 7، شماره 28 - ( پائیز 1397 ) ::
جلد 7 شماره 28 صفحات 56-45 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک سوبژکتیو و بدنمند قاب سینماتوگرافیک از منظری کانتی
میلاد روشنی پایان*
چکیده:   (5424 مشاهده)
قاب سینماتوگرافیک مرزی است که تصویر را از جهان بیرونی متمایز می‌کند. از منظری هستی‌شناسانه که پیشینه آن به تفکر یونانی می‌رسد، مرز هر چیز با تفکیک آن چیز از چیزهای دیگر، به استقلال وجودی آن چیز می‌انجامد. اما در این نظرگاه، هستی چیزها به منزله اموری بیرونی و مستقل، لحاظ می‌شوند که تحت تأثیر مداخلات سوبژکتیو و تجربه بیننده قرار نمی‌گیرند. این دیدگاه با انقلاب کوپرنیکی کانت در فلسفه، تغییرات اساسی یافت. کانت پس از تفکیک پدیدار از شی‌نفسه، از یک سو اعلام داشت که متعلق شناخت انسانی صرفاً پدیدارها هستند و این پدیدارها صرفاً تا آنجا قابل شناخت هستند که تحت امور پیشین سوبژکتیو، یعنی صورت‌های شهود و مقولات فاهمه، ادراک شوند. هدف نخست مقاله حاضر این است که در پرتو نظرگاه کانت، محدودیت‌های تعریف سنتی مرز و قاب سینماتوگرافیک بررسی شود و قاب سینماتوگرافیک بنا بر شیوه ادراک و تجربه سوبژکتیو مخاطب بازتعریف شود. و هدف دوم بررسی این مسئله است که بنا بر متون کانت چگونه می‌توان این ادراک سوبژکتیو را صرفاً ادراکی ذهنی ندانست، بلکه آن را ادراکی بدنمند نیز تلقی کرد؟ و در نهایت، نتایج این بررسی در چیستی و چگونگی ادراک بدنمند قاب سینماتوگرافیک لحاظ می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ادراک بدنمند، ادراک سوبژکتیو، روایت، قاب سینماتوگرافیک، کانت، مکانمندی
متن کامل [PDF 390 kb]   (3404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/12 | پذیرش: 1398/3/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 28 - ( پائیز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها