:: دوره 6، شماره 24 - ( 8-1396 ) ::
جلد 6 شماره 24 صفحات 35-46 برگشت به فهرست نسخه ها
وجه کالایی خودآیینی اثر هنری در زیباشناسی آدورنو
مهدی قادرنژاد حمامیان ، مرضیه پیراوی ونک، صدرالدین طاهری
دانشجوی دکتری پژوهش هنر
چکیده:   (347 مشاهده)
مسئله خودآیینی هنر در زیباشناسی آدورنو از غنی‌ترین و تاثیرگذارترین مباحث زیباشناسی معاصر است. آدورنو از یک سو  از استعاره «موناد» (در معنای لایبنیتسی) برای توصیف اثر هنری خودآئین استفاده می‌کند و از سوی دیگر همین اثر را به مثابه کالایی مطلق معرفی می‌کند. این مقاله در پی بازگشایی این پرسش است: از نظر آدورنو چگونه در وضعیت سیطره مناسبات کالایی، اثر هنری خودآیین متحقق می‌شود؟ فهم این مسئله در نظریه  زیباشناسی آدورنو در گرو فهم بنیان‌های نظری فلسفه آدورنو و بالاخص نظریه دیالکتیک منفی اوست. در بخش اول این مقاله کوشش شده است با شرحی مختصر از شیوه‌ی تفکر نا‌- این‌همان و نظریه دیالکتیک منفی، به عنوان اساس فلسفه‌ آدورنو، ضرورت طرح و دفاع دیالکتیکی- تاریخی آدورنو از خودآیینی هنر استنتاج شود و در بخش دوم با شرح وجه اقتصاد سیاسی نظریه دیالکتیک منفی و همچنین توضیح منطق کالایی حاکم بر هنر نشان داده شود که  اثر هنری با به نهایت رساندن منطق کالایی، مقام کالایی مطلق نمودی از خودآیینی را آشکار می‌کند. 
واژه‌های کلیدی: زیباشناسی آدورنو، اثر هنری، خودآیینی، اقتصاد سیاسی، کالایی شدن، کالای مطلق
متن کامل [PDF 296 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۹


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 24 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها