[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 7 - ( 6-1392 ) ::
جلد 2 شماره 7 صفحات 63-78 برگشت به فهرست نسخه ها
درس‌های فیلسوفِ هنرمند: دوشان، بورن، نیومن و فرانسیس به روایت لیوتار
حامد عزیزیان گیلان
کارشناسی ارشد فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (11440 مشاهده)
مقاله حاضر به بررسی برخی دیدگاه‌های ژان فرانسوا لیوتار، اندیشمند نامدار فرانسوی نیمه دوم قرن بیستم، درباره هنر و برخی هنرمندان مورد علاقه‌اش می‌پردازد. لیوتار که به سبب نظریات جنجالی‌ا‌ش درباره افول روایت‌های کلان و پسامدرنیته شهرتی عالم‌گیر یافت با بهره‌گیری از کلیدواژگانی چون امر والا، غیر قابل نمایش، تخالف و اصوات خاموش به گمانه‌زنی انتقادی خود در قلمرو هنر می‌پردازد. او با کشف ناسازگاری تراندیسنده‌های دوشان، عملکردهای پنهان آثار بورن، رویداد والای آثار نیومن و نوانس‌های اشباعات رنگی فرانسیس علیه سلسله‌مراتب نظم مستقر روایت و گفتمان و در مجموع فرایند کلیت‌سازی در عرصه هنر اقامه دعوی می‌کند و جویای نوعی پیرازیبایی‌شناسی در فلسفه هنر است.
واژه‌های کلیدی: ژان فرانسوا لیوتار، هنر معاصر، امر والا، عدم تعین، رویداد، نوانس، عملکردهای پنهان، پسامدرنیسم
متن کامل [PDF 334 kb]   (1731 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۲۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizian Gilan H. Lessons of Artist Philosopher: Lyotard on Duchamp, Buren, Newman, and Francis. کیمیای هنر. 2013; 2 (7) :63-78
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-83-fa.html
عزیزیان گیلان حامد. درس‌های فیلسوفِ هنرمند: دوشان، بورن، نیومن و فرانسیس به روایت لیوتار. کیمیای هنر. 1392; 2 (7) :63-78

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-83-fa.html

دوره 2، شماره 7 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 791 queries by yektaweb 3568