[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 4 - ( 9-1391 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 63-74 برگشت به فهرست نسخه ها
پیکاسو، مسئله تصویر و زمان (خوانش دولوزی پیکاسو)
کامبیز حضرتی
چکیده:   (8067 مشاهده)
فلسفه از دیرباز به امر تصویری متوجه بوده است؛ اما، در سده بیستم، و با ظهور سینما، برخی فیلسوفان به نظریه پردازی درباره این صنعتِ تازه و کیفیتِ تصویر توجه ویژه نمودند. شاخص ترین فیلسوف سینما، ژیل دولوز است که رابطه تصویر با زمان و حرکت را مبنای نظریه پردازی خود قرار داد. و از این دیدگاه مسائل کلیدی سنت متافیزیکی همچون زمان، حرکت و سوبژکتیویته را به چالش کشید. در این مقاله کوشش شده است، با استفاده از آراء وی، پیشنهادی برای درک بهتر مفهوم زمان در آثار پیکاسو به ویژه با تأکید بر طبیعت بی جان های او ارائه شود و از خلال آن به دوره های کاری بنیانگذار کوبیسم، پیکاسو، نظر انداخته شود. به تعبیری سینمای یتر و دولوز یتر، با نگاهی دوربی نوار و وابسته به «آگاهی دوربین » از خلال آثار او بگذرد و با اتصال مفهومی، شماری از تصاویر، یک پی رفت ایجاد کند. و بدین ترتیب، نظرگاه های تازه ای را در رقابت با یکدیگر بیافریند.
واژه‌های کلیدی: زمان، حرکت، امر تصویری، آگاهی دوربین، دیرند
متن کامل [PDF 768 kb]   (15037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazrati K. Picasso and the Issue of Image and Time (Deleuzian Reading of Picasso). کیمیای هنر. 2012; 1 (4) :63-74
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-54-fa.html

حضرتی کامبیز. پیکاسو، مسئله تصویر و زمان (خوانش دولوزی پیکاسو). کیمیای هنر. 1391; 1 (4) :63-74

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-54-fa.html



دوره 1، شماره 4 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790