[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 33 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 33 صفحات 91-81 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی زمینه معرفی «زیبایی شناسی» در تأملات درباره شعر الکساندر گوتلیب باومگارتن
صبا غروری*
چکیده:   (3442 مشاهده)
چنانکه مشهور است «زیباییشناسی» نخستین بار توسط الکساندر گوتلیب باومگارتن (62ـ1714) معرفی شد. متنی که نخستین بار باومگارتن در آن از زیباییشناسی یا «استتیک» نام میبرد، با عنوان تأملات فلسفی درباره موضوعات مرتبط با ماهیت شعر (1735) از جهات مختلف وامدار جریانهایی است که در نگاه اول ممکن است با یکدیگر نامرتبط به نظر آیند، اما در ساختار واحدی درهم آمیختهاند و فهم هرکدام از آنها به فهم مقصود باومگارتن کمک میکند. مثلاً  از حیث محتوا، این متن قرن هجدهمی آکنده از ارجاعات به هوراس (شاعر رومی سده یکم پیش از میلاد) در باب سرودن شعر، و به طور خاص بسیار وامدار رساله هنر شاعری او است، در حالیکه این محتوا در قالب اصطلاحاتی با منشاء دکارتی ریخته شده که از خلال فلسفه لایبنیتس دگرگون شده و به دستگاه فکری باومگارتن راه یافتهاند. روشی که باومگارتن در این متن پیش گرفته مستقیماً متأثر از مکتب کریستیان ولف، به شکل گزارههای منطقی مبتنی بر تعاریف اولیه است که هر کدام به شکل مقدمهای بر گزارههای بعدی درمیآیند. علاوه بر همه اینها، اصطلاح «استتیک»  پیشینهای نسبتاً طولانی در متون مذهبی قرون قبل از باومگارتن، و معاصر با خود او در متون متعلق به جنبش«پیتیسم» (شاخهای از پروتستانتیسم) دارد که آن را به این واسطه واجد دلالتهای اخلاقی نیز میکند. تلاش و هدف و مسئله نوشته حاضر نمایاندن این شبکه درهم پیچیده در تصویری واحد است. چه عواملی باومگارتن را به معرفی زیباییشناسی راهبر شدند؟ برای یافتن پاسخ، هرکدام از موارد پیشگفته از حیث ارتباطشان با متن باومگارتن مورد بررسی قرار میگیرند، تا با ورود به محتوای این رساله، تصویری از زیباییشناسی در خاستگاه آن نزد خواننده ترسیم شود.
واژه‌های کلیدی: زیبایی‌شناسی، استتیک، باومگارتن، پیتیسم، لایب‌نیتس
متن کامل [PDF 372 kb]   (982 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/3 | پذیرش: 1398/9/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghoroori S. The Introduction of “Aesthetics” in Baumgarten’s Meditationes and Its Background. کیمیای هنر 2020; 8 (33) :81-91
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1738-fa.html

غروری صبا. بررسی زمینه معرفی «زیبایی شناسی» در تأملات درباره شعر الکساندر گوتلیب باومگارتن. کیمیای هنر. 1398; 8 (33) :81-91

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1738-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 33 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645