[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 3 - ( 6-1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 69-82 برگشت به فهرست نسخه ها
مفهوم «میمسیس » در نظریه زیباشناختی آدورنو
نوشین شاهنده
دکترای فلسفه غرب و مدرس دانشگاه
چکیده:   (10342 مشاهده)
مفهوم «میمسیس » نقشی محوری در نظریه زیباشناختی آدورنو دارد و در سراسر این کتاب حاضر است. اگر بتوان دو ایده مهم و مرکزی را در کتاب نظریه زیباشناختی آدورنو تشخیص داد، بی شک یکی ایده «محتوای معطوف به حقیقت اثر هنری» ، و دیگری مفهوم «میمسیس» است. آدورنو با واژگون ساختن معنا و کاربرد سنتی این اصطلاح، سعی دارد تا نیروی پویای میمسیس را، در عرصه هنر و به تبع آن در ابعاد مختلف زندگی، دوباره به جنبش درآورد تا از این طریق بتواند به نقد ساختارهای سلطه و سرکوب در عقلانیت مدرن و روشنگر بپردازد. این مقاله بر آن است تا مفهوم میمسیس را در آرای آدورنو از سه چشم انداز بررسی کند: رابطه دیالکتیکی میمسیس و عقل؛ میمسیس به مثابه دیالکتیک سوژه و ابژه؛ میمسیس و ارتباط آن با زبان.
واژه‌های کلیدی: آدورنو، نظریه زیباشناختی، میمسیس، عقلانیت، سوژه، ابژه، بیانگری
متن کامل [PDF 518 kb]   (3256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahandeh N. The Concept of Mimesis in Adorno’s Aesthetic Theory. کیمیای هنر. 2012; 1 (3) :69-82
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-43-fa.html
شاهنده نوشین. مفهوم «میمسیس » در نظریه زیباشناختی آدورنو. کیمیای هنر. 1391; 1 (3) :69-82

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-43-fa.html

دوره 1، شماره 3 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 791 queries by yektaweb 3566